Monday, 17 October 2011

SESI ORIENTASI SOLID FOOD & BABY

Saya sama juga seperti mommies out there, takut + teruja nak intro solid food kt qisya. It is a lot of worry plus a lot of fun too! Tapi yg penting, jgn terlalu rushing coz, jauh beribu2 kilometer lg perjalanan anak kita, n byk lagi masa untuk merasai makanan yg beraneka rasa n rupa!


saya sering juga tertanya-tanya & nerves jugak la untuk meng-introduce solid food @ makanan pejal pertama qisya. Hmm..antara persoalannya:

i)     Lambat sgt ke saya perkenalkan solid food untuk qisya? (6 months to be)
ii)    Kenyang ke baby saya ni minum susu shj for 6 months? 
      (org tua suka ckp yg baby x kenyang, sebab tu asyik merengek..)
iii)   Anak saya ni dah boleh@ready nk makan ke?
iv)   Nak start makan apa ye..?


LAMBAT SGT KE SAYA PERKENALKAN SOLID FOOD UNTUK QISYA? 

“Current recommendations indicate that breast milk or formula should be baby’s main source of nutrition until at least 6 months of age”.
Antara factor kenapa tidak disarankan solid food below 4 months adalah kerana ia mungkin mendedahkan baby kepada risiko allergic, masalah penghadaman, kegemukan, dll. (sila rujuk pakar pediatric anda)

Baca info ni:
For example, the "Introduction of complementary feedings [solid foods] before 6 months of age generally does not increase total caloric intake or rate of growth and only substitutes foods that lack needed nutrients and the protective components of human milk (and formula). AAP Policy Note - 194"

Jadi nye, x lambat la saya nak introduce solid food ni rupanya..most pakar pediatric suggest to start solids antara 4 hingga 6 bulan. So, below than that cannot k..


KENYANG KE BABY SAYA NI MINUM SUSU SHJ FOR 6 MONTHS?

Orang tua slalu ckp mcm ni:
“baby lapar ni, nak makan nasi..tu yg merengek je..susu saja x kenyang dah..”
Tapi saya tetap berdegil, coz saya dah korek macam2 info n ilmu tentang solid food ni. But Alhamdulillah, my hubby sgt menyokong, n parents pun boleh terima hujah-hujah yg saya kemukakan..hehe.
Korek punya korek, saya suka dgn 1 info ni. Melalui 1 portal keibubapaan, it told that:

* tiada istilah tidak cukup susu atau kelaparan untuk anak kecil berusia kurang 6 bulan (< 6 months) jika diberikan di dalam sukatan serta masa tertentu, lebih-lebih lagi if the baby is breastfeed.

* Susu ibu terutamanya, mengandungi cukup nutrien dan vitamin yang diperlukan seorang bayi tanpa perlu ditambah khasiat daripada sumber lain termasuklah buah-buahan ataupun sayur-sayuran.

* Ada kajian menyatakan bahawa pada ketika bayi berusia 6 bulan, barulah tubuhnya berkemampuan membina bakteria pelindung yang turut membantu sistem penghadaman memproses makanan pejal.

So, b4 reach 6 months old, baby not strong enuff to process the food. Mengelakkan makan di awal bulan juga baik bagi mengurangkan masalah allergic terhadap makanan.


ANAK SAYA NI DAH BOLEH@READY NAK MAKAN KE?


Berdasarkan entri qisya: are u ready for solid food?, dah ada beberapa jwpan di situ. Boleh la rujuk semula ke muka surat sebelum ni ek..

Tetapi, ada lg info yg menguatkan lg fahaman saya tentang kebersediaan qisya for solids ni..

i)          Tidak semestinya baby anda perlukan solid food sekiranya baby bangun lebih kerap pd waktu malam. Org slalu kata baby lapar la tu..but actually it is not. baby akan melalui fasa ‘growth spurt’ antara 3 – 4 bulan, 6 -7 bulan, & 9 – 10 bulan. (setiap baby adalah berlainan ok..qisya wake up nite in 5 months) So, kalau baby lapar, why after 6 months (lepas makan solids) still growth spurt?

ii)         Baby mampu memalingkan diri semasa menyusu. Maksudnya, semasa anda breastfeed, tetiba baby anda berpaling seperti dah x mau menyusu kn? Sign @petunjuk ini penting yg mana tell us that the baby is able to self regulate or meng-agak jumlah makanan yg dimakan. Maksudnya, baby knows bila dia dah kenyang. Ini dapat mengelakkan accidentally overeating.


NAK START MAKAN APA YE..?

Air nasi..?nestum..?biskut lenyek..?

Senarai di atas adalah antara contoh makanan yg disarankan@diberi kepada baby oleh sesetengah orang. Pada saya, tiada salahnya untuk mencuba. Bak kata orang, ‘hidup je anak aku sampai skrg, masuk universiti lg!hehe!’ (sebab saya n habibi pun makan senarai di atas).

Tetapi, yg membuatkan saya ingin mengubah menu solid food untuk qisya pula ialah keseronokan preparing solid food itu sendiri! Ok, for instance, (ceewah! word yg sering digunakan dlm assignment dlu..hehe) kita boleh bertukar2 menu sayuran, meat, fruits etc. Cara nk prepare pun best! Memg agak leceh..but its a challenge! N another benefit is, JIMAT ape..!xpayah beli nestum, makan nasi mcm kita je, tambah lauk pun sama..hehe. Dan itu juga sebaik-baiknya for our baby instead of makanan from pek segera. X gitu..?

Kesimpulannya, berilah anak anda makanan dari air tgn anda sendiri..ianya lebih bermakna n jauh lebih sihat kan?

Untuk menu solid food, nanti saya kepilkan episode akan dtg coz, qisya pun x start lg solid foods. hehe. untuk episode kali ni hanyalah panduan untuk menjawab segala persoalan di benakku dan anda semua...

No comments: