Sunday, 27 November 2011

RUAM = DEMAM SEKAM?

24 NOVEMBER 2011

hari khamis, sejak pagi tu, dalam pukul 10, saya dikhabarkan tentang keadaan qisya yang tiba-tiba demam.  yup,  hari sebelum tu,  rabu,  qisya baru sahaja mendapatkan suntikan pada usia 6 bulan.  tapi, nurse kata suntikan kali ni tidak demam.  ubat demam pun tidak diberi.  jadinya, saya tak la dibimbangi akan keadaan dia hari tu, dan dengan senang hati berada di opis..

but ptg selepas pulang dari kerja tu, encik suami kata qisya demam.  hati saya mulalah naik risau.. suam2 badan dia,  Qisya pun nampak x selesa,  x sihat.. tak bertenaga mcm biasa.  esoknya kami pulang ke kampung.  saya n qisya sahaja ye,  en suami ada kursus di sg petani.

siang hari dia ok lg,  mlm tu badan dia naik panas seluruh badan.. saya mula worried.. sejak ptg lg saya dah tuam qisya dgn air daun bunga buatan my mil.. tp dlm pukul 5.00 pagi tu,  tuam menuam tak jalan dah.. aduh.. ibu takut ni.. panas sgt nii..!!  saya pun bgnkan mil bgtau qisya panas,  tp my mil kata takpa.. xpanas sgt ni..biasa la baby cmni..asalkan kepala dia jgn panas.  mana taknya, dari mlm sampai pg keje saya menuam je..risau gk la saya,  x penah rasa panas mcm ni.. my mil kata jgn berhenti tuam kepala dia.. ubat demam saya beri mlm tadi pun x jalan.. pagi tu kami bawa qisya pergi klinik terdekat.  doc bagi ubat demam + antibiotik.

qisya stil macam td jugak, merengek2.. xsedap duduk.. sampai saja di rumah,  kami sempat beri ubat demam saja sebab qisya dah mengamuk. bg ubat pun dia lelehkan kuar balik.. tp masuk gk la ckit.. pastu ttrus tidur... zzz dalam half an hour qisya bangun n saya rasa badan dia dah sejuk ckit.. demam pun rasa kebah dah. ALHAMDULILLAH.. ibu rasa lega sgt..

tp yg hairannya, qisya still merengek2 lg, [ tapi sudah mampu tersenyum dan bermain] and dia berak sgt kerap hari ini. najisnya pun agak berketul mcm tanah liat tapi warna kuning. dia buang air besar ckit2 tapi kerap, sampai merah punggungnya.. baru kami perasan, ada ruam2 kecil pada wajah dia,  di leher n punggung dan celah peha.. pada mulanya bawah mata sebelah kiri yg merah.saya igt ketumbit,  tp mak kata bukan..my mil syak demam sekam.. masalahnya, saya sendiri tak paham apa itu demam sekam.. huhu..  mcm mana ni.. Qisya nampak sgt x selesa..

No comments: