Sunday, 8 July 2012

AKU VS PENJAGAAN WAJAH SEMASA REMAJA

Aku dulu masa zaman sekolah dulu penah la pakai produk safi ni..yg krim kecantikan warna hijau kot..tgk wajah kawan sealiran yg gebu dan mulus, makanya aku gatai nak menerai..yolah, muka aku masa sekolah dulu tak la teruk mana pun, jerawat singgah sebijik2 je..namun tonyohan dan gentelan di wajah tu yang berbijik2..huhu. jadinya, parut pun menyinggah..aku igt lagi masa tu, aku jerawat paling favorites nak menyinggah kat tengah dahi di antara kening ku yg lebat ni, bila dibelek2, makanya menjadi parut dan akhirnya kelihatan seolah2 keningku bersambung rapi..huduh toksah kata la..

satu lg spot yg digemari adalah di lekuk bibir ini dimana pabila jerawat dibelek juga, terjadilah parut dan seperti tadi, hilanglah bentuk bibirku dan kelihatan seperti bibir orang utan gayanya..

 krim kecantikan safi <ihsan google>

ok, berbalik kepada safi krim tadi, aku pakai dua tiga kali je kerana tidak sesuai dengan muka yg berminyak rasa mcm bubuh gris dan sapu di wajah lagaknya..akhirnya di buang begitu saja....lg satu, bila pakai seolah2 memakai tepung gomak je..ada gak bebudak kelas yang aku tgk bila pakai mcm kena simbah ngn minyak masak, tp takla aku tegur, kang xpasal aku kena segedebuk..huw..huw..lgpun xla kenal sgt.. tp xla semua..untuk kulit kurang berminyak ok kot..

so, kulit semakin hari semakin gelap kerana tidak memakai sebarang produk di wajah melainkan mencuci muka. why gelap? kerana saya berbasikal ke sekolah yg sejauh 2km itu ye..bila bukak tudung, terserlahlah garisan kecantikan tona warna kulit yg tidak sekata..huw..huw..hodoh weh.. tp yg peliknya, kawan aku yg naik basika sesama tu makin cerah pulak..vise versa?? pelik2..oleh itu aku pun bertanya rahsia kecntikan beliau..yela, wanita mana yg xnak cantik, tambah pulak ank gadis sunti mcm kami ni..huw..huw..aku bukan nakkan cerah dari biasa, cukuplah dapat menghilangkan rona tidak sekata itu... Bila dikorek2, rupanya beliau mengconsume produk TEMULAWAK. Penah dengar x? rasa-rasanya ada adik2 atau kawan sebaya saya yg penah dengar kn? yup, kawan saya pakai memang berkesan mencerahkan wajah. cuma, pada awal2 pemakaian, kena bersabarlah. (kata orang, nak cantik kena bersabar) kenapa? mcm saya cakap tentang safi td, if kulit kita memg gelap n xberapa nak cerah, akan nampak mcm pakai tepung. tapi lama2, kulit akan mula sebati n nampak sama tona cerahnya.. 
temulawak beauty cream <ihsan google>

saya?  hmm..ada beli juga, nak gk cerah kan..tapi sama juga, saya xselesa sebab ianya agak berminyak untuk kulit yg berminyak mcm saya..akhirnya ke tong sampah jugala..oleh itu, jalan mudah bagi orang 'rajin' macam saya, cukuplah dengan membersihkan wajah..huw..huw..

tapi, saya ada terbaca juga some articles said that some of the beauty cream ini menghakis kulit. tak dapat dipastikan kebenarannya, but,mesti berhati-hati. kalau kulit tu jd mengelupas, pedih, gatal2 n merah, cepat2 stop penggunaan takut menghakis kulit. sgt bahaya ye kwn n adik2..kesan jangkamasa depan kita tak dapat nk expect ye.. antara yang disebut adalah temulawak, tia amelia, fair n lovely n yg fair2 ni biasanya menghakis kulit..

cuba rujuk some of these testimonials, insyallah membantu, coz saya suka mencari maklumat sebanyaknya sbgai bukti n info. namun bukan semua sesuai, bukan juga semua xbaik..depends on individual n kulit..
 

No comments: