Wednesday, 26 September 2012

CONSUMING SHAKLEE : ENERGISING SOY PROTEIN (ESP)



Masa zaman2 anak dara sunti dulu, saya tidak pernah kenal apa itu supplement. Pada saya, yang berbiji-biji tu semuanya ubat, untuk menyembuhkan penyakit. Kalau tak sakit, tak perlu makan. Nak makan pulak, takut overdose. Kecik2 dulu saya ada la makan vitamin, yela vitamin perasa oren tu. Sedap kot. Jadi, pada saya vitamin semua yg sedap dan ada rasa oren. Yang pahit2 tu adalah ubat. Sempit sungguh daya pemikiran waktu itu.

Semuanya bermula sehinggalah saya terjumpa sebuah kedai menjual barangan bayi di sekitar office saya di Alor Setar. Waktu itu saya perlukan pam susu untuk stokkan susu perahan anak saya. Dalam pada itu, beliau menyarankan saya mengambil supplement untuk membanyakkan susu. Saya google macam2 produk penggalak susu, namun tertarik akhirnya dengan ENERGISING SOY PROTEIN (ESP) kerana ia bukan sahaja penggalak susu, tp dapat memekatkan susu juga! Dulu, Qisya selalu bangun malam, paling kurang pun 4 kali 1 malam. Sebelum ni saya memg tidak cukup tidur, letih, badan lenguh2 kerana terpaksa memangku Qisya sambil menyusu. Pada masa itu saya tak pandai lg menyusu sambil baring malahan qisya kecil lg. Takut tertindih masa tidur. Saya selalu mengadu pada suami yg saya letih, mengantuk semasa memandu dan di tempat kerja, sakit2 badan yg xberkesudahan ditambah pula perlu memandu ke ofis yg memakan masa hampir sejam.


energising soy protein (esp)

Akhirnya saya terjumpa satu testimoni di blog yg mempunyai masalah yg sama mcm saya. beliau kini dapat tidur lena, dan tidak lg mengantuk di tempat kerja. Rahsia beliau? Kini bukan rahsia lagi..hihi. beliau kongsikan info bahawa anak yg kerap berjaga malam itu kerana lapar. Namun susu ibu cepat diproses dan agak cair berbanding susu formula. Susu formula mempunyai lemak yg membuatkan anak kenyang pada jgka masa yg lama. Namun, sekiranya terlalu kerap bangun malam, akan membuatkan si ibu kurang tidur dan letih malahan emosi dan fizikal anak juga mungkin memberi kesan kerana tidurnya yg terganggu.

Oleh kerana salah satu manfaat ESP adalah dapat memekatkan susu, supaya anak lebih kenyang, yela, macam kita makan sup kosong atau sup cendawan, mana lebih kenyang? Tentulah sup cendawan kan..jadi, saya bertekad untuk mendapatkannya.
Harga agak berpatutan juga, dengan container yg besar pulak tu. Kita hanya perlu minum 1 sudu ESP bersama 1 cawan minuman pilihan. But NO to minuman berkafein ye. Juga tidak boleh diminum dengan air panas, hanya suam dan sejuk sahaja. Boleh dicampur dalam milo, susu, ribena, air masak, atau apa saja. Saya selalunya hanya minum bersama air masak kerana itu pun dah cukup. SEDAP..memangla tidak sesedap soya yeos/drinho tu, tapi rasanya lebih kurang saja, cuma kurang manis. Walaupun teksturnya serbuk, tetapi bila dikacau rapi dengan air, tidak berketul & berkeladak pun.

Oh, meleret pulak cerita ciri-ciri ESP. Huhu. Takpe, cara nak makan, keistimewaan ESP ni, dan byk lg akan di-update secepat mungkin dalam next entri k?

Mari kita dengar hasilnya selepas minum ESP terhadap masalah kerap bangun malam menyusu tadi!

Ya, Qisya sgt lena tidur! Kini cuma bangun menyusu 2 kali saja! Yela, tak bangun nanti kurang la pulak susu coz no demand kn? Saya kini tidak lagi mengantuk semasa memandu, tiada lagi sakit belakang, sakit badan, sakit pinggang even sakit kepala kerana kurang tidur. Selain itu, minum ESP di waktu pagi dapat mengenyangkan tatkala tidak sempat bersarapan di rumah dan dapat kurangkan rasa lapar tidak bermaya semasa dlm perjalanan yg jauh tu. Banyak sgt keistimewaannya sebenarnya, dan ESP adalah produk SHAKLEE yang terlaris kerana semuanya dalam 1. Salah satu sebab saya memilih ESP adalah kerana saya ni sebelum ni adalah seorang yg liat untuk makan ubat kapsul ataupun biji. Hihi. Tapi itu dulu la..setelah tahu bermacam manfaat produk2 SHAKLEE ni, saya tidak lg cerewet makan vitamin untuk kesejahteraan rumahtangga!

Macam2 lagi kelebihan SHAKLEE ni. Nak jana income pun boleh. Berminat dengan produk? Atau ingin menjana income bersama SHAKLEE? Boleh email saya di :

nazirah.abdullah@yahoo.com

1 comment:

MahfuzahHusna said...

Salam perkenalan. Terima kasih di atas info yang dikongsi :))